Ternampak Ada Wanita Yang Tumbuh Misai Halus Di Wajah, Ambil Tahu Ini Sebabnya!


Adakah normal wanita memiliki misai dan jambang?

Anda perlu tahu bahawa wanita juga boleh memiliki rerambut pada wajah. Jangan terkejut jika mereka juga mampu memiliki misai atau jambang kerana ia adalah satu kondisi yang dinamakan hirsutisme.

Apa itu hirsutisme?

Hirsutisme adalah kondisi biasa yang boleh berlaku kepada beberapa individu kesan daripada genetik. Sekiranya ada ibu atau kakak anda yang memiliki kondisi ini, maka kemungkinan besar anda boleh mengalaminya. Ia adalah kondisi pertumbuhan rambut berlebihan yang terjadi kepada wanita. Jika diperhatikan, rerambut yang tumbuh pada wanita akibat kondisi ini adalah lebih kasar dan gelap dan akan tumbuh di bahagian yang selalu tumbuh pada tubuh badan lelaki iaitu wajah, dada, paha dan punggung. 

Secara lahiriahnya, bulu-bulu ini tidak dianggap sebagai karakteristik fizikal yang biasa bagi wanita. Kondisi ini lebih banyak ditemui berlaku kepada masyarakat yang tinggal di kawasan Asia Tenggara, Timur Tengah dan Mediterania.

Apa punca hirsutisme?

Antara punca hirsutisme yang paling besar adalah penghasilan hormon seks lelaki (androgen) khususnya testosteron. Bagi anda yang belum tahu, semua wanita akan menghasilkan testosteron, walaupun kebiasaannya ia adalah dalam jumlah yang jauh lebih kecil berbanding lelaki.

Pun begitu, bukan sekadar jumlah testosteron ini yang akan menyebabkan pertumbuhan rambut pada wanita namun ia juga akan bergantung kepada tahap sensitiviti folikel rambut terhadap androgen dan insulin serta keseimbangan antara testosteron dengan hormon yang lain, seperti progesteron dan estrogen.

Selain daripada pertumbuhan bulu yang banyak pada tubuh badan anda sebagai seorang wanita, terdapat juga gejala lain yang disebabkan oleh ketidakseimbangan hormon, iaitu:

  • Kitaran haid yang tidak menentu
  • Jerawat
  • Kulit berminya
  • Payudara mengecil
  • Klitoris membesar
  • Otot bahu menjadi bidang
  • Suara menjadi garau
  • Kebotakan kulit kepala

Anda yang memiliki fitur-fitur seperti ini tidak perlu terlalu bimbang kerana ia sangat jarang mendatangkan komplikasi yang serius. Pun begitu, ia masih berisiko untuk menyebabkan kondisi kronik, seperti:

  • Jumlah hormon pertumbuhan yang berlebihan (Acromegaly)
  • Pertumbuhan tumor pada kelenjar adrenalin (Congenital adrenal hyperplasia)
  • Pertumbuhan kista di rahim (PCOS)

Walaupun ia dikatakan sebagai satu kondisi yang normal, periksa kesemua simptom ini pada tubuh badan anda. Jika anda mengalami simptomnya yang teruk, sila segera berjumpa doktor untuk mendapatkan khidmat rawatan lanjut.

Adakah hirsutisme boleh dirawat?

Jadi, adakah anda perlu risau jika anda merupakan salah seorang individu yang mengalami keadaan ini? Sebenarnya, tidak asalkan anda tidak mengalami sebarang simptom yang teruk seperti yang dinyatakan di atas ini.

Selain itu, pasti anda yang mengalaminya akan terfikir untuk membuang rerambut ini pada wajah terutamanya untuk tujuan kosmetik, bukan? Jadi, adakah terdapat sebarang ubat atau rawatan bagi hirsutisme?

Sebenarnya, ia bergantung kepada punca yang mendasarinya dan tahap lebat pertumbuhan rambutnya. Anda boleh sahaja menghilangkan rerambut ini dengan cara yang paling mudah iaitu mencukur atau mencabutnya.

Pun begitu, ia sudah tentu sahaja tidak bersifat kekal dan bulu itu akan tumbuh kembali dengan cepat jadi anda perlu mengulang proses ini berulang kali pada setiap hari. Harus diingatkan juga bahawa anda perlu melakukan teknik membuang bulu ini dengan berhati-hati kerana ia boleh merosakkan kulit jika dilakukan dengan kasar. 


Like it? Share with your friends!

What's Your Reaction?

hate hate
0
hate
confused confused
0
confused
fail fail
0
fail
fun fun
0
fun
geeky geeky
0
geeky
love love
0
love
lol lol
0
lol
omg omg
0
omg
win win
0
win
Aizat tazia

Emperor

0 Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *