Tarik Nafas Dan Kawal Emosi Marah Kamu Dengan Tips Bernas Ini!


Setiap orang mesti mempunyai perasaan amarah dalam diri masing-masing, cuma bergantung pada seseorang untuk mengawal kemarahan masing-masing.

Ada yang jenis suka marah melulu tanpa soal siasat, marah tanpa sebab dan marah kerana fikirannya yang serabut. Marah boleh meninggalkan kesan kepada insan sekeliling tanpa kita sedari. Ada juga sesetengah orang marah dan pendam dalam hati dan itu sebenarnya lagi bahaya daripada orang yang lepaskan amarahnya.

Marah merupakan satu emosi manusia yang normal dan sihat tetapi apabila tidak dapat dikawal, emosi ini akan membawa masalah di tempat kerja dan hubungan sesama manusia dan juga hidup anda.

Kemarahan yang tidak dapat dikawal akan menjadi punca pergaduhan dan penceraian sehingga menyebabkan tekanan yang serius dalam hidup seseorang.

Rasa marah ini disebabkan oleh faktor dalaman dan luaran. Biasanya ketika marah, tekanan darah dan kadar denyutan jantung akan meningkat, begitu juga dengan hormon tenaga adrenalin dan noradrenalin juga turut akan meningkat.

Pelbagai Cara Bagi Tangani Perasaan Marah

Bertenang

Tarik nafas dalam dalam dan kosongkan fikiran. Ini mungkin dapat membantu menenangkan diri anda. Ambil nafas dalam-dalam jangan bernafas dari dada kerana ia tidak akan menenangkan anda, bayangkan nafas anda seolah-olah keluar dari perut.Foto – New York Times

Secara perlahan-lahan ulangi perkataan ‘bertenang’, ulanginya berkali-kali sehingga anda rasa tenang. Gunakan daya imiginasi anda gambarkan suasana tenang dan menyenangkan sambil menutup mata. Sambil itu tarik nafas dalam-dalam.

Susun semula pemikiran

Seseorang yang tengah marah selalunya mengeluarkan kata-kata yang tidak elok dan cacian bagi mengelakkan ini berlaku kita perlu guna teknik mengubah cara pemikiran.

Jadi setiap kali marah, tukarkan perkara-perkara berikut kepada yang lebih rasional seperti katakan pada diri anda “ia sungguh mengecewakan”, “ia memang teruk”, atau “saya faham sekarang saya tengah sedih tapi bukan bermakna selamanya saya akan gagal”.

Kata-kata itu akan menguatkan semangat anda dan menghilangkan rasa marah anda.

Selesaikan masalah

Kadangkala kemarahan itu timbul apabila ada beberapa masalah yang tidak dapat diselesaikan. Oleh itu selesaikan masalah anda dengan merangka perancangan, jangan lupa semak perkembangannya.Foto – Pinterest

Selesaikan masalah dengan cara yang paling berhemah dan jangan salahkan diri jika tidak dapat ia tidak dapat memenuhi perancangan anda.

Berkomunikasi dengan baik

Selalunya orang yang tengah marah akan cepat membuat kesimpulan terhadap sesuatu secar tidak tepat.

Jika menghadapi perbincangan hangat yang mencetuskan kemarahan, anda patut bertenang dan jangan buat keputusan ketika marah dan berfikirlah dahulu sebelum melakukan apa-apa.

Luang masa untuk diri sendiri

Kadangkala suasana sekeliling akan menyebabkan kita rasa tertekan. Masalah dan tanggungjawab yang banyak akan membebankan dan ini membuatkan kita cepat marah.Foto – Virtues for Life

Oleh itu anda mestilah luangkan masa untuk diri sendiri pergilah melancong untuk memperbaharui mood.

Marah dengan cara yang betul

Kemarahan adalah emosi normal manusia dan emosi ini juga penting untuk kita mempertahankan diri, marahlah dengan cara yang wajar dan terkawal tanpa diikuti dengan kekerasan tapi jangan memendamkan masalah itu luahkanlah agar tidak memberi kesan pada diri sendiri.

Bayangkan sesuatu yang menggembirakan

Ketika marah, pejamkan mata dan bayangkan anda sedang berada di sebuah pulau percutian bersama insan tersayang.Foto – Happier Human

Jika keadaan tidak mengizinkan, biarkan fikiran anda melayang jauh ke tempat yang membuatkan anda seronok. Kaedah ini amat berkesan untuk memberi ketenangan dan mengurangkan rasa marah anda.

Guna teknik pernafasan yang betul

Tumpukan perhatian pada teknik pernafasan anda. Fokuskan pada cara pernafasan anda dengan memastikan nafas ditarik perlahan dan disedut sedalam-dalamnya.

Dengan bunyi pernafasan anda dan nikmati pergerakan keluar masuk udara yang amat amat nyaman dan menenangkan perasaan.

Semoga anda dapat mengawal amarah dengan baik. Tarikk nafas dalam-dalam dan lepas!

Selamat Beramal.


Like it? Share with your friends!

What's Your Reaction?

hate hate
0
hate
confused confused
0
confused
fail fail
0
fail
fun fun
0
fun
geeky geeky
0
geeky
love love
0
love
lol lol
0
lol
omg omg
0
omg
win win
0
win
Aizat tazia

Emperor

0 Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *