“Pura-Pura Bahagia,” 7 Gejala Biasa Terajadi Pada Mereka Yang Menghidap Depression


Penghidap depresion kerap tidak menyadari apa yang dialaminya. Apalagi, gejala depression pada setiap orang sringkali berbeza-beza dan tidak jelas bentuknya. Tentunya, hal ini akan menyukarkan penanganan. Padahal, depression yang tak segera diatasi boleh mencetus komplikasi serius, salah satunya muncul keinginan bunuh diri. Akan tetapi, ada beberapa kebiasaan yang tanpa disadari sering dilakukan penderita depression. Untuk  menjangka keadaan, kita harus lebih peka dengan orang di sekitar kita.

Berikut kebiasaan yang kerap dilakukan oleh orang dengan depression:

1. Tidak ingin keluar rumah atau bilik

Beberapa orang dengan depression boleh tinggal di rumah selama berminggu-minggu atau lebih. Biasanya, hal ini terjadi kerana muncul rasa benci pada diri sendiri atau rasa lelah yang sangat tinggi. Penghidap depressi juga memiliki tahap tenaga yang rendah sehingga mereka juga merasa tak memiliki tenaga untuk keluar dari rumah mereka.

2. Merasa bersalah sepanjang waktu

Rasa bersalah adalah perasaan yang sangat normal jika anda melakukan sesuatu yang anda sesali, rasa bersalah biasanya akan muncul. Akan tetapi, penghidap depression biasanya merasa bersalah dengan apa pun yang ia lakukan. Misalnya, penghidap depression mungkin merasa bersalah kerana tidak dapat membantu orang yang menjadi korban bencana alam dan ini, pada gilirannya, membuat mereka merasa tidak berharga.

3. Pura-pura bahagia

Kadang kala, orang yang mengalami depression tetap boleh tertawa dan kelihatan bahagia. Hal ini terjadi kerana mereka berusaha menyembunyikan perasaanya. Di satu sisi, penghidap depression juga sukar untuk mempertahankan kebahagiaan yang dipaksakan. Pada akhirnya, mereka pun menunjukkan tanda-tanda kesedihan, keputusasaan atau kesepian.

4. Pola tidur berubah

Penelitian menunjukkan bahawa kurang tidur kronik dapat menyebabkan depression. Terlalu banyak tidur juga boleh menjadi tanda bahawa seseorang mungkin mengalami depression. Meski telah tidur dalam waktu lama, penghidap depression masih sering merasa tidak beristirehat sama sekali. Mereka seringkali merasa tak punya tenaga dan merasa mengantuk sepanjang hari. Namun, ada pula penghidap depression yang justeru sulit tidur.

5. Tidak lagi tertarik dengan hobi

Salah satu gejala depression yang sering tak disedari adalah hilangnya minat atau kesenangan melakukan hobi dan aktiviti. Jika ada orang terdekat anda mengalami hal ini, sebaiknya dekati mereka. Katakan padanya bahawa anda selalu ada untuknya.

6. Mudah marah atau tersinggung

Perubahan perasaan hati yang dialami penghidap depression juga membuat mereka mudah marah atau tersinggung. Biasanya, hal ini terjadi sebagai salah satu upaya untuk mengalihkan kesedihan mereka.

7. Tidak menjaga kebersihan

Orang dengan depression cenderung kurang menjaga kebersihan diri dalam lingkungannya. Mereka menjadi malas mandi atau apatis dengan kebersihan tempat tinggalnya. Beberapa orang yang depression bahkan mungkin merasa tidak layak mendapatkan lingkungan hidup yang bersih.


Like it? Share with your friends!

What's Your Reaction?

hate hate
0
hate
confused confused
0
confused
fail fail
0
fail
fun fun
0
fun
geeky geeky
0
geeky
love love
0
love
lol lol
0
lol
omg omg
0
omg
win win
0
win
Aizat tazia

Emperor

0 Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *