MENARIK! 5 Fakta UNIK Mengenai Tembok Besar China Yang Ramai Tidak Tahu






Dengan mengetahui fakta unik ini, ia dapat membantu kita untuk menambahkan ilmu pengetahuan selain daripada menjadi salah satu destinasi pelancongan disebabkan oleh keindahannya yang tersendiri. Melalui sejarah tempat-tempat keajaiban dunia juga dapat menarik para pelancong untuk melawat tempat tersebut. Salah satunya ialah Tembok Besar China.. Siapa yang tak kenal temapt yang menarik dan kaya dengan keajaibannya yang tersendiri kan?

Tapak warisan dunia ini memilih beberapa rahsia unik yang jarang diketahui. Menurut Berries pada (4/6/2020, terdapat beberapa rahsia unik lain mengenai Tembok Besar China yang jarang diketahui. Ini tentu saja dapat memupuk rasa ingin tahu seseorang yang ingin datang ke salah satu tempat peninggalan budaya ini.

  1. BUKAN TEMBOK TERBESAR




Bila berkaitan dengan perkara yang terpanjang, Tembok Besar China adalah merupakan yang terpanjang. Namun, tidak ada yang dapat mengalahkan tembok Benin di Nigeria. Rangkaian tembok ini mengelilingi kota kuno Benin, kampung terdekat, kampung selepas itu, dan seterusnya hingga 500 kampung. Jadi panjang tembok Benin ini ialah 16 000 km.

2. TUKAR DINDING FLORAL TEMPATAN

Satu lagi rahsia mengenai Tembok Besar China ialah mengenai tembok tersebut dapat mengubah floral tempatan. Struktur batu ginormous di Tembok Besar China berfungsi sebagai pembahagi tiruan bukan hanya tanah tetapi juga kehidupan tumbuhan. Para saintis mendapati bahawa usia tanaman berbeza secara genetik di kedua-dua sisi tembok.

3. DINDING PERNAH NAK DIUBAH MENJADI JALAN RAYA

Tembok merupakan salah satu tempat peninggalan budaya ini dijadikan jalan raya. Kembali pada tahun 1930-an, pemerintahan China ingin mengubah Tembok Besar menjadi sebuah jalan raya, sehingga mereka dapat menolong orang-orang yang tinggal di negara ini.

4. Dinding tidak berfungsi

Setelah berabad-abad bekerja keras, berlaku satu peperangan iaitu Perang China dengan Nomad, Barbar, Mongol dan lain-lain dimana mereka berusaha untuk menguasai Tembok Besar China menjadi semakin kuat. Tetapi, nampaknya masih lagi ada orang yang berjaya menyelinap masuk ke Tembok Besar China dan telah menghancurkannya.

5. Pengunjung telah melanggar dan merosakkan tembok

Tembok Besar China ini dikunjungi oleh 10 juta pelawat setiap tahun. Tetapi, terdapat ramai juga pengunjung yang tidak pandai menjaga keindahan Tembok Besar China. Pengunjung sering melukis tanda tangan mereka di atas batu dan tembok. Ini tentu akan menyukarkan penjaga laman warisan budaya ini untuk membersihkan serta memeliharanya. Ini kerana Tembok Besar China terlalu luas.

5. Dindingnya dibina dengan padi/nasi

Maharaja Ming mengambil setiap butir beras terakhir dari para petani untuk terus membangunkan tembok. Bahagian Tembok padi masih bertahan hingga hari ini kerana tidak ada tanaman yang dapat menembus campuran untuk membina tembok.

Sumber: https://hot.liputan6.com/read/4270600/6-rahasia-unik-tembok-besar-china-yang-masih-jarang-diketahui






Like it? Share with your friends!

What's Your Reaction?

hate hate
0
hate
confused confused
0
confused
fail fail
0
fail
fun fun
0
fun
geeky geeky
0
geeky
love love
0
love
lol lol
0
lol
omg omg
0
omg
win win
0
win
Aniss

Legend

0 Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *