4 π“π„πŒππ€π“ π…π€ππ“π€π’πˆ π‚π„π‘πˆπ“π€ β„™β„π•€β„•β„‚π”Όπ•Šπ•Š π”»π•€π•Šβ„•π”Όπ•


Siapa dekat sini dulu-dulu suka tengok cerita Disney princess seperti Cinderella, Aurora, Ariel dan Rapunzel? Bestkan?? Istana, taman, kebun, kawasan rumah diorang semua cantik-cantik bagaikan aesthetic gituwww. sekarang kan orang suka ala-ala aesthetic ni kan. Kalau korang nak tahu dekat dunia nyata ni pun, ada tau istana, taman macam dalam cerita Disney princess tu. Kalau tak percaya, jom baca sampai habis. Let’s go!

Hutan berduri dalam Sleeping Beauty (Aurora) – Dark Hedges

“Sang pari-pari juga menciptakan hutan lebat, semak, dan duri yang bermunculan di sekitar puri, bagi menlindunginya dari dunia luar dan mencegah sesiapapun yang mengganggu tidur sang Putri”

Menyusuri hutan gelap dengan semak berduri yang menjuntai hingga menutupi jalan setapak merupakan adegan yang biasa kita temui dalam kisah dongeng-dongeng lawas macam Snow White dan Sleeping Beauty. Di balik hutan yang isterius ini biasanya sang putri tengah menanti sang putera mereka dalam tidur yang panjang.

Meskipun tidak diketahui bagaiman para pencerita dongeng seperti Charles Perrault dan Grimm Brothers mendapatkan inspirasi, hutan ini sememangnya ada di dunia nyata dan terletak di Irlandia Utara.

Sebenarnya pokok ini ditanam oleh keluarga Stuart. Pada awalnya pokok-pokok tersebut ditanam untuk mempercantikkan jalan untuk menuu ke perkebunan keluarganya. Tetapi sekarang, Dark Hedges ini menjadi salah satu kawasan yang popular pula di Irlandia. Tempat ini juga bahkan digunakan sebagai lokasi pengambaran untuk cerita fantasi Game of Thrones.

Istana raja dalam Rapunzel – Mont-Saint Michel

Tangled adalah filem animasi keluaran Disney yang terinspirasi oleh dongeng Rapunzel. Istana kerajaan dalam filem ini terinspirasi oleh Mont-Saint Michel, desa di atas tebing yang ada di Normandy, Perancis.

Menurut Glen Keane, penyelia animasi dan penyunting eksekutif dari filem ini , Mont-Saint Michel memang tampak seperti tempat kisah dongeng. Tidak heran lah tempat ini menjadi inspirasi bagi sejumlah filem animasi. Selain Tangled, istana dalam filem Little Mermaid juga didasarkan pada seni bina Mont-Saint Michel.

Mont-Saint Michel sebenarnya terdiri dari beberapa bangunan. Bangunan teratas difungsikan sebagai biara. Di bawahnya terdiri daripada gudang dan tempat-tempat penyimpanan. Sementara bahagian bawah yang berhimpitan dengan pantai merupakan pemukiman para nelayan.

7 Tempat ajaib dari dunia fantasi ini bisa dikunjungi di dunia nyata

Lemuria – Monumen Yonaguni

Lemuria dan Mu merupakan lagenda paling tua yang masih menjadi perbualan hangat sehingga kini. Mu merupakan peradaban maju yang hilang dari muka bumi yang disebabkan oleh bencana alam, tak ubahnya Atlantis yang kebenarannya juga masih menimbulkan pelbagai spekulasi. Lemuria adalah kota peradaban Mu yang tenggelam disebutkan berada di Samudera Pasifik. Namun ada pula yang menyebutkan kalau lokasinya di Samudera Hindia.

Salah satu teori tentang Lemuria dan Mu yang cukup popular dikaitkan dengan Monumen Yonaguni. Walaupun disebut monomen, Yonaguni adalah struktur yang berusia beribu tahun yang terbaring di dasar laut Kepulauan Ryukyu.

Kalau anda nak tahu, tapak ini terdiri daripada batuan-batuan yang kukuh, kuat dan besar. Ia juga menyerupai piramid bangsa Maya dan Inca. Namun hingga ke saat ini para arkeologi masih lagi berdebat mengenai Yonaguni dan Mu.

7 Tempat ajaib dari dunia fantasi ini bisa dikunjungi di dunia nyata

Istana Kesultanan dalam cerita Aladdin – Taj Mahal

Siapa sangka istana yang Istana Kesultanan tempat Raja Harun Al-Rashid dalam dongeng Aladdin juga ada di dunia nyata? Tempat ini terletak di India.

Meskipun tidak sepenuhnya sama seperti istana yang menjadi tempat tinggal Puteri Jasmine seperti ditunjukkan di dalam filem Disney, tetapi ia terinspirasi daripada design Taj Mahal. Persamaannya dengan makam Ratu Mumtaz Mahal itu boleh ditelusuri dari kubah utama yang menjadi pusat bangunan dan empat pilar yang mengelilinginya. Cerita Aladdin sendiri berdasarkan pada dongeng seribu ssatu malam dari Timur Tengah.

Sumber: merdeka.com


Like it? Share with your friends!

What's Your Reaction?

hate hate
0
hate
confused confused
0
confused
fail fail
0
fail
fun fun
0
fun
geeky geeky
0
geeky
love love
0
love
lol lol
0
lol
omg omg
0
omg
win win
0
win
Damia

Legend

0 Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *